مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 1 آبان 1400 ساعت 15:452021-10-23اجتماعي

فیلم| تخریب سنگ نگاره های 7000 ساله در کوه ارنان مهریز


سنگ نگاره های تاریخی کوه ارنان مربوط به 1500 سال قبل از میلاد مسیح تنها یکی از جاذبه های دیدنی باغشهر تاریخی مهریز است که مورد توجه باستان ‎‎ شناسان و گردشگران زیادی قرار دارد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس در مهریز، مهریز تنها باغ ‎ شهر تاریخی استان یزد است که در 30 کیلومتری مرکز این استان واقع شده و با توجه به جاذبه های فراوان یکی از شهرهای دیدنی استان به شمار می رود.

یکی از دیدنی ‎‎ های این شهرستان سنگ ‎ نگارهای کهنی است که با توجه به بررسی‏های باستان‏‎شناسی،  تاریخچه و قدمت آنها که مربوط به قدیمی ‎ ترین نقوش آنهاست احتمالاً به عصر آهن یعنی 1500سال پیش از میلاد مسیح بر می ‎ گردد.

قدمت جدیدترین این سنگ‏‎نگاره ها که با خطوط اسلامی همراه است به سال 713 هجری قمری باز  می گردد و بنا به اظهارات باستان ‎ شناسان، این نقوش به نوعی هنر تفننی و سرگرم کننده برای چوپانان و شکارچیان به هنگام گذر یا اقامت فصلی در این منطقه مربوط می شود.

این سنگ ‎ نگار‏ها در دامنه کوه ارنان در مجاورت روستایی به همین نام است که به فاصله 100کیلومتری جنوب شرقی یزد در طول 54 درجه و 10دقیقه و عرض 21 درجه و 15دقیقه جغرافیایی از نصف ‎ النهار گرینویچ و در حوضه دشت گسترده بهادران سنگ نگاره اصلی و مابقی را به عنوان سنگ نگاره ‎ های فرعی می ‎ دانند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فیلم| تخریب سنگ نگاره های 7000 ساله در کوه ارنان مهریز

فیلم| تخریب سنگ نگاره های 7000 ساله در کوه ارنان مهریز